Vi har fått till oss från flera källor att cheferna för kost och lokalvård nyligen har varit i Stockholm på
någon form av konferens. På denna konferens så har de druckits och ätits gott. Övernattning på hotell
ingick. Att chefer och personal åker på konferenser är i sig inget konstigt. Det vi undrar över är valet
av prislapp och plats. Varför måste en resa till Stockholm till?
Med dagens teknik så kan konferenser ske genom digitala möten. Det blir både billigare och mer
miljövänligt. I vissa fall kan lokala företag och andra organisationer anlitas. T.ex. Skoghall folkets
hus. Detta är inte bara billigare och mer miljövänligt. Även en viss multiplikatoreffekt uppstår. Det
kommunen spenderar lokalt räntar av sig då det gynnar de lokala företagen, jobben och köpkraften.
Sist men inte minst är detta en viktig fråga nu när revisionen har åsikter om hur kommunstyrelsen och
andra nämnder sköter sin ekonomi. Kommen har dessutom en gigantisk låneskuld och framtida
investeringsbehov. Dito underhållsbehov.
Därför vill vi ställa följande frågor till kommunstyrelsen ordförande:
Stämmer det att cheferna på kost och lokalvård nyligen var på resa till Stockholm för kommunens
pengar samt att hotell, mat och dryck (alkohol) ingick?
Hur vanligt är det att kommunens chefer åker på sådana vidlyftiga resor?
Hur har tänk att gå tillväga för att dyra och långväga resor skall minimeras?
Hur tänker ni göra för att konferenser och dylikt skall gynna det lokala näringslivet?
Interpellation till kommunstyrelsens ordförande om vidlyftiga konferensresor
29.1 Interpellation från Sans och Balans ställd till kommunstyrelsens ordförande om konferensresorLadda ner